12 tips till att fira Alla Hjärtans Dag, hippie style!

Detta är en dag där kärleken ska firas. Nuförtiden har det blivit så extremt kommersiellt att man nästan inte ens vet vad kärlek är. Är det starka känslor för någon är det en chokladask? Det måste du avgöra! Men först lite historik.

Alla Hjärtans Dag kommer från firandet av flera tidiga kristna martyr vid namn Valentin(us). Med matyr menar man någon har offrat sitt liv för att en rörelse eller flera människors liv ska bevaras. Osjälvisk, dvs kärlek. Detta har fått en dag av firande på den 14:e februari. Själva romantiken började när man förstod att fåglar började hitta en partner i februari, och därmed gjorde människor det till en högtid och försökte hitta en partner för det kommande året.

Denna dag handlar alltså om firandet av kärlek i alla former! Så om du inte har en partner denna dag, sprid och dela kärlek med vem som helst, bara ni respekterar, älskar, och uppskattar varandra för dem ni är!
Själv är jag dålig på att hitta på saker t ex bra presenter eller hitta på roliga aktiviteter, därför har jag letat efter några klockrena exempel för er som har lika svårt som mig att det göra det speciella speciellt. Jag bjuder!

valentine

1. Du öppnar ögonen på morgonen och vad finns där? Rättvisemärktkaffe, ekomüsli, ekofil, ett ekoägg från frigående höns och ett läskande glas rättvisemärkt apelsinjuice. Finns inget bättre start!

2. Det är kallt i dagarna nu, som tur är har vi utomhus isrinkar som vi kan utnyttja till att skapa en underbar och romantisk aktivitet fyll med blåmärken och röda näsor bara ni har ett par skridskor! Jag ser hjärtorna flyga!

3. Skicka ett e-kort som visar din kärlek för varandra och natur HÄR!

4. Slappna av och sätt igång smaklökarna. Alla gillar att bli bjuden på någonting gott att dricka! Köp ett gott ekologiskt vin, eller om det blir en lång kväll köp en 3 liters låda Cape Original Shiraz-Cabernet Sauvignon. Gillar du mer öl? Köp min favorit Brakspear Organic beer från england.

5. En ganska rolig gest är att skriva den du firar dagen meds namn på din arm med naturlig henna! Vill du vara lite mer intim behöver du inte ha det på din arm.

6. Laga en ekologisk middag! Jag har hört att det smaker mer och bättre av dessa ingredienser, lyxa till med naturliga råvaror en underbar rätt, kanske t o m vegetarisk. Lär varandra någonting nytt!

7. Köp en bukett ekologiskt odlade och rättvisemärkta rosor. Det ska lukta mycket bättre än besprutade då de är färska, naturliga och all doft släpps ut i luften.

8. Några idéer på hippie presenter:

  • Om du har talang, använd det till skriva en sång fylld med kärlek
  • Ge bort ett bonsaiträd. Det varar i flera år och behöver mycket uppmärksamhet och omsorg, dessutom gynnar det vår planet!
  • Köp en handväska eller bara en vanliga axelväska gjord av hampa eller ekologiskbomull. Jag har en själv och det är alltid behändigt att att ha med sig om man t ex ska handla eller bara bära med någonting.

9. Ha en picnic! Är det kallt ut? Du behöver inte gå långt för att det ska bli speciellt. Sitt på er vardagsrums golv även det känns tråkgt att vara hemma. Jag lovar att ni inte brukar spendera mycket tid på golvet!

10. Ge något av det bästa man kan ge, en massage! Man göra det för varandra och finns helt naturliga alternativ till oljan i vilken häsla affär som helst.

11. Jag älskar efterrätt, och jag antar jag inte är unik! Ben & Jerrys har rättvisemärkt eller ekologisk glass t ex funky monkey. Älskar ni choklad? Du vill jag STARKT rekommendera världens bästa chokladtårtan och nu skämtar jag inte. Det heter t o m The Best Chocolate Cake You Ever Ate! Det är verkligen en smaksensation och värt att testa. Klicka på namnet för att komma till receptet, försök bara ersätt så mycket du kan med ekologisk och rättvisemärkt.

12. Och sist men inte minst, gör det nästa dag igen, och varje dag efter det! Du behöver aldrig ha en särskild dag för att fira kärlek och varandra!

Hoppas det blir en jätte bra dag och ni ger och får mycket kärlek!

ohno-imahippie.com

5 svar so far »

  1. 1

    MMM said,

    Taaack bra tips!

    PS. Save the earth!! It’s the only planet with chocolate 🙂

  2. 3

    bacardiraz said,

    vill tipsa om den här killens sida:
    http://www.gunnarlindgren.com

    Han är miljöforskare och debattör,
    har massa info om gifter i maten bla
    man kan gå med i hans maillista,
    där han skickar ut nyhetsbrev med information och forskning han håller på me om miljörelaterade saker
    helt gratis ofc
    Mycket bra=)
    idag fick jag tex ett jättelångt mail om kärnkraften, med massa information
    om tex att cancefall är högre runt kärnkraftverk, för att det släpps ut radioaktivt avfall i luften från kärnkraftverk , även om dom påstår att kärnkraft är ”rent” osv.

    Mycket kärlek!!=)

  3. 4

    bacardiraz said,

    När man läser å ser saker som man inte tycker e bra i världen,
    Och lär sig om saker man inte tycker e bra och som man tycker världen påverkas
    negativt av.
    Så tror jag att det är väldigt viktigt att man förhåller sig till informationen
    så som sådan;
    – Det här e information, och det är bra att jag fått reda på allt detta
    även om det kanske lätt sänker en tillfälligt..
    Så tror jag det är ytterst viktigt att man kommer ihåg,
    Att just för att man fått reda på en massa information, så har man ju större möjlighet att göra andra val, mer ”bättre” å” positiva ” val för en själv och världen,
    utifrån vad man tycker är mer positivt då ofc.
    Ju mer information vi samlar och har desto bättre val kan vi ju göra!!!
    Och enligt min åsikt tycker jag mainstreammedia är extremt hjärntvättande,och apatiserande.

    Släng ut TVn^^ stäng av radion, säg upp premunationen på tidningen,
    Det är hur skönt som helst, att slippa mediabruset jag lovar!!=)Efter ett tag kommer du känna att du börjar tänka klarare, får mer energi, en vilja att bli mer aktiv, allmänt i vad det nu är för saker man är intresserad av ,detta hände för mig iaf.
    Genom att vara en passiv mottagare av en massa media, tv radio etc.
    Blir du konstant bombarderad, av en massa information, tyckande, reklam, färdiga åsikter, negativa nyheter som redan hänt å du inte kan göra något åt,som du kanske inte egentligen behöver veta?=)Massa kanske helt oväsentliga saker (enligt dig) som du kanske inte bryr dig ett skit om?
    -”Men man måste ju hänga med”
    Måste man det? Är hänga med för hängandet meds skull något konstruktivt i ditt liv?
    Jag tycker att ju mer man håller sig ifrån att vara en passiv mottagare av information, dest lättare är det att börja lyssna inåt, och känna å tänka, vad man själv vill, vad man själv vill söka för info, vad man själv vill göra osv
    Ifrågasätta sig själv vad som är indoktrinering, och vad som ens egna tankar.
    -svåra grejer.. Jag är ofta tveksam och ifrågasätter mina egna tankar vad som är indoktrinering och mina egna.
    Vare sig vi vill eller inte är vi ju alla påverkade av samhället vi är uppväxt i, umgängen, familj, och vilken information vi tagit del av än så länge.
    Och hur öppet sinne vi har för ny information och förändring oxå.

    Det enda konstanta är ju förändring, och livet är en ständig förändringsprocess,
    Vi människor har alltid motsatt oss detta (mer eller mindre såklart) av rädsla
    (Det vanliga är ju tryggt..även om vi kanske vill göra nått annat, ha ett annat samhälle osv osv)
    På individnivå- Som på samhällsnivå.
    Som sagt det enda konstanta är förändring,
    vare sig det är ”negativ” eller ”positiv”
    Det som vi alla kan göra varje sekund varje dag.
    är att välja vilken förändring vi vill göra, inom oss själva
    och vilken förändring vi vill påverka runtomkring oss och i samhället å världen
    ”Be the change you want to see in the world”/Gandhi
    Varje sekund är ett nytt nu-där vi kan återskapa oss själva,
    Vi är den vi vill vara
    Rädslan är det enda som hindrar oss (det enda haha, det kan ju vara ett svårt hinder det)
    Men det är iaf what it comes down too..=)
    Ett val mellan kärlek å rädsla, och ju mer vi tränar på att släppa rädslan,
    och väljer att agera utifrån kärlek desto mer kan vi vara den vi vill vara , göra det vi vill göra , å släppa ut våra riktiga jag.
    Och jag säger allt detta lika mycket till mig själv!!..=)
    One love=)

    För att återknyta till media (hamnade i ett jävla skönt flow bort från ämnet haha)

    Internet är annorlunda tycker jag
    På internet kan du hela tiden vara en aktiv informationsökare, å välja vilken information du söker och läser och vad du vill forska vidare i läsa och se massa olika fakta
    och vi kan interagera och kommunicera med varandra..!!!sprida info till varandra osv.
    Det är en extrem skillnad på aktivt sökande av information å passivt mottagande=)

    Mycket Kärlek!!!=)

    And remember:
    ”Every passing minut is another chance to turn it all around!”
    //Vanilla sky

  4. 5

    imahippie said,

    Snyggt skrivet Rasmus! Man måste leva ett medvetet liv och inte bara acceptera tillstånd. Som citatet du skickade påstår ”We are the change we want to see in the world”, ett lite hårdare citat men med samma mening ”If you’re not a part of the solution you’re part of the problem” stämmer ju också. Står in där och glo på det som du tycker är eländigt, gör någonting åt det. Du behöver inte rädda allt och alla men börja någonstans! Det är så med allt, det är tungt att tänka på altt i början men sen kommer det automatiskt det tar bara tid och ge dig själv tid!

    Mycket kärlek och chocklad till alla!!


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar